akademia SixSigma ENGLISH VERSION   RUSSIAN VERSION  
 
   
Dlaczego Six Sigma?
Jakość jest naszą siłą
Etapy na drodze do osiągnięcia jakości Six Sigma
Słowo o jakości


Jakość jest naszą siłą

W przeszłości konwencjonalnie rozumiany rozsądek mówił, że wysoka jakość kosztuje na dłuższą metę więcej, niż niska jakość, że podnosząc cenę, jakiej trzeba było zażądać za produkt zmniejsza się jego konkurencyjność. Znalezienie równowagi między jakością i kosztem uważano za klucz do przetrwania w świecie gospodarki.


Koszt Złej Jakości (Cost of Poor Quality) w Motoroli przed przeprowadzeniem Inicjatywy Six Sigma (wyniki 2s ; COPQ 20-40% przychodów) i po realizacji Inicjatywy Six Sigma (zdolność osiągania wyników 6s ; COPQ około 1% przychodów).

Zadziwiającym odkryciem, jakiego dokonały spółki pierwsze na polu budowania jakości Six Sigma, czyli na światowym poziomie, był fakt, że najwyższa jakość nie wiąże się z wyższymi kosztami, De facto, kosztuje mniej. Powód tkwi w czymś, co nazywamy kosztem-jakości. Koszt jakości, to koszt odchyleń od jakości - czyli pokrycie kosztów takich, jak przeróbki, złomowanie, czy zapłata roszczeń gwarancyjnych. Wykonywanie zadań tak, jak należy przy pierwszym podejściu, nawet jeśli kosztuje więcej wysiłku, by wspiąć się na ten poziom wyników, w rzeczywistości kosztuje mniej, aniżeli produkowanie, a następnie wychwytywanie i usuwanie usterek.

Poziom złożoności procesu, a poziom Sigma

(rozkład przesunięty o +/- 1.5s)
Liczba części
lub etapów
4s6s
199.379 %99.99966 %
1093.9699.9966
2088.2999.9932
10053.6499.966
30015.4399.898
4008.2899.864
5004.4499.830
7001.2899.762
8000.6999.729
12000.0699.593
2000-96.656

Ponieważ usterki się kumulują, im więcej części lub operacji dodamy, tym bardziej zwiększy się prawdopodobieństwo wytworzenia wadliwego produktu. Uwzględniając czynnik "dekoncentracji" (przesuwania kierunku) procesu, jeżeli liczba części lub etapów procesu przekroczy 1200, proces poziomu czterech sigma nie będzie de facto zdolny do wytworzenia nawet jednego dobrego produktu. Natomiast proces Six Sigma o 1200 częściach lub etapach nadal da wynik na poziomie 99,593% dobrych produktów.

Producent, którego procesy pozostają na poziomie czterech sigma, nie tylko musi poświęcać dużo czasu i środków na wychwytywanie i usuwanie usterek, zanim produkty będą mogły być wysłane do odbiorcy. Ponieważ badania (oględziny) nie są w stanie wytropić wszystkich usterek, musi on również usuwać problemy już po dotarciu produktów do klienta. Natomiast producent Six Sigma jest w stanie koncentrować się na zaledwie niewielkiej liczbie usterek w dążeniu do dalszego usprawniania procesów.

 

 
Powrót
Na górę strony
 
 

Start | O nas | Nasza oferta | Kontakt | Materia?y | Wiadomo?ci
Mapa strony | Polityka zachowania prywatno?ci